loading...
فائزون
خادم الشهدا بازدید : 88 یکشنبه 21 فروردین 1390 نظرات (0)
ذلت و خواری در راه برای او محبوبتر از عزت در راه دشمن اوست عزت و سربلندی مخصوص پروردگار عزیز است لذا انسان با ایمان ودارای عقل کامل ذلت وخواری درراه حق را نه تنها کوچک شدن و خوار شدن نمی پندارد بلکه آنرا عین عزت و سرافرازی وسربلند ی در دنیا و آخرت می داند و هیچ گاه عزت ظاهری در زیر سایه ی دشمن حق و خداوند متعال را عظمت نمی خواندو همواره آنرا ذلت و خواری می داند و بر این مبنا حرکت می کند وپندار مردم که خواری و ذلت در راه خدا پستی می بینند به هیچ می انگارد و تسلیم جز خداشدن و در زیر یوغ بندگان خدا زندگی کردن را ذلت و خواری می داند و عزت نمی شمرد مولای متقیان حضرت علی (ع) می فرماید :( اَلعَزیزُ بِغِیرِ الله ذَلیلٌ )1 عزیز شده ی بوسیله ی غیر خداوند ذلیل است .

عزت در مسیر نافرمانی پروردگار جز زبونی و بیچارگی و افتادن به دریوزگی نیست وسر افکندن دربرابر حق نه تنها ذلت نیست بلکه اوج سر افرازی و عزیز بودن است . سید ساجدین و امام العارفین حضرت امام زین العابدین (ع) می فرماید : ( طاعَةَ وَلاةِ الاَمرِ تَمامُ الغِزَّ)  فرمان بردن از ائمه ی الهی کمال عزت است. زیرا سر تسلیم در برابر فرمان اهل بیت (ع) فرو آوردن ، اطاعت و فرمانبرداری از خداوند است  که فرمود :( اطیعُواللهَ وَ اَطیعُوالرَّسُولَ وَاوُلیِ الاَمرِ مِنکُم) 3 از خداوند ورسول و جانشینان رسول (ائمه ی اطهار علیهم السلام) فرمانبرداری کنید . فقط و فقط بر اساس کمال عقل است که انسان اگر تسلیم عالم تر از خود به مصلحت و خیر و شر انسان از خودش بهترو بیشتر مسلط است گردد به سلامت دین و دنیا می رسد و باعزت و سربلندی زندگی دنیا و آخرت خویش را رقم می زند چرا که اطاعت اهل بیت علیهم السلام اطاعت پروردگار است ( مِن اطاعَکُم فَقَد اطاعَ الله) 4 هرکس شما را اطاعت نماید خداوند تبارک و تعالی را اطاعت نموده است پس ذلت در راه پروردگار نزد انسان عاقل با ایمان نه تنها ذلت نیست که نهایت عزت است و برای او محبوبتر ودوست داشتنی تر از عزتی است که درراه دشمنان خدای تبارک و تعالی  که باشد عین ذلت و خواری است مصداق بارز این فراز از این روایت نورانی وجود تابناک حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) است که فرمود:( مَوتٌ فی عِزِّ خَیر مِن حَیاةٍ فِی ذُلٍّ) 5 مرگ با عزت در راه خداوند بهتر از زندگی ذلت بار است .

آری مولای ما حضرت امام حسین (ع) زندگی در سایه سار ستمگران و ظالمین را نه تنها عزت نمی دید بلکه عین خواری و ذلت می پنداشت و مرگ در راه پروردگار را نهایت عزت و سر افرازی وسربلندی می دانست و در روز عاشورا هنگامی که بدست ستمگران به شهادت می رسید این طور ندا سر نداد که:( اَلمَوتُ خَیرٌمِن رُکُوبِ العارِ وَ العارُ اَولی مِن دُخُول النّارِ)( وَالله ما هذا وَ هذا جاری ) 6 مرگ بهتر ازننگ است و ننگ سزاوارتر از آتش دوزخ است به خدا سوگند که نه ننگ را به خود راه دهم و نه آتش را واین حقیقت را باخون خود و فرزندان و یارانش به اثبات رساند و زیر بار ذلت زندگی درزیر چتر ستمگری چون یزید بن معاویه علیهما اللعنه نرفت و به همه ی انسانها در طول تاریخ ثابت نمود که فرمایش پدر بزرگوارش امیر المومنین حضرت علی (ع) که فرمود : ( اَعلَم اَنَّهُ لا عِزَّ لِمَن لایَتَذَلَّلُ لله وَ لا رِفعَة َلِمَن لا یَتَواضَعُ لله) 7 بدان که عزتمند نیست کسی که در برابر خدا ذلیل نباشد ، وبلندی نیابد کسی که در برابر خدا افتادگی نکند ، کاملا صحیح و بر طبق واقع است . او با پیروی از حق و تسلیم در برابر ذلت اقدس پرودگار بزرگی و عزتی برای خود فراهم ساخت که تمامی طالبان عزت و سر افرازی تا قیامت باید از راه وروش او پیروی کنند تابه عزت وسر بلندی برسند که تنها راهش را خلف صالحش صادق آل محمد (ص) در کلام نورانی خویش بیان فرمود که:( اَلعِزَُّ اَن تَذِلَّ لِلحَقَّ اِذا لَزِمَکَ)8 عزت آن است که هر گاه حق برگردنت آمد، در برابر آن خواری و فروتنی کنی. فقط و فقط با ذلت در راه خداوند است که می توان به عزت و سربلندی و سرافرازی رسید.

پی نوشتها :
 1-بحارالانوار ج 78 ص10 ح67
2- تحف العقول ص 283
3-سوره ی مبارکه ی نساء آیه ی شرذلت و خواری در راه برای او محبوبتر از عزت در راه دشمن اوست عزت و سربلندی مخصوص پروردگار عزیز است لذا انسان با ایمان ودارای عقل کامل ذلت وخواری درراه حق را نه تنها کوچک شدن و خوار شدن نمی پندارد بلکه آنرا عین عزت و سرافرازی وسربلند ی در دنیا و آخرت می داند و هیچ گاه عزت ظاهری در زیر سایه ی دشمن حق و خداوند متعال را عظمت نمی خواندو همواره آنرا ذلت و خواری می داند و بر این مبنا حرکت می کند وپندار مردم که خواری و ذلت در راه خدا پستی می بینند به هیچ می انگارد و تسلیم جز خداشدن و در زیر یوغ بندگان خدا زندگی کردن را ذلت و خواری می داند و عزت نمی شمرد مولای متقیان حضرت علی (ع) می فرماید :( اَلعَزیزُ بِغِیرِ الله ذَلیلٌ )1 عزیز شده ی بوسیله ی غیر خداوند ذلیل است .

عزت در مسیر نافرمانی پروردگار جز زبونی و بیچارگی و افتادن به دریوزگی نیست وسر افکندن دربرابر حق نه تنها ذلت نیست بلکه اوج سر افرازی و عزیز بودن است . سید ساجدین و امام العارفین حضرت امام زین العابدین (ع) می فرماید : ( طاعَةَ وَلاةِ الاَمرِ تَمامُ الغِزَّ)  فرمان بردن از ائمه ی الهی کمال عزت است. زیرا سر تسلیم در برابر فرمان اهل بیت (ع) فرو آوردن ، اطاعت و فرمانبرداری از خداوند است  که فرمود :( اطیعُواللهَ وَ اَطیعُوالرَّسُولَ وَاوُلیِ الاَمرِ مِنکُم) 3 از خداوند ورسول و جانشینان رسول (ائمه ی اطهار علیهم السلام) فرمانبرداری کنید . فقط و فقط بر اساس کمال عقل است که انسان اگر تسلیم عالم تر از خود به مصلحت و خیر و شر انسان از خودش بهترو بیشتر مسلط است گردد به سلامت دین و دنیا می رسد و باعزت و سربلندی زندگی دنیا و آخرت خویش را رقم می زند چرا که اطاعت اهل بیت علیهم السلام اطاعت پروردگار است ( مِن اطاعَکُم فَقَد اطاعَ الله) 4 هرکس شما را اطاعت نماید خداوند تبارک و تعالی را اطاعت نموده است پس ذلت در راه پروردگار نزد انسان عاقل با ایمان نه تنها ذلت نیست که نهایت عزت است و برای او محبوبتر ودوست داشتنی تر از عزتی است که درراه دشمنان خدای تبارک و تعالی  که باشد عین ذلت و خواری است مصداق بارز این فراز از این روایت نورانی وجود تابناک حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) است که فرمود:( مَوتٌ فی عِزِّ خَیر مِن حَیاةٍ فِی ذُلٍّ) 5 مرگ با عزت در راه خداوند بهتر از زندگی ذلت بار است .

آری مولای ما حضرت امام حسین (ع) زندگی در سایه سار ستمگران و ظالمین را نه تنها عزت نمی دید بلکه عین خواری و ذلت می پنداشت و مرگ در راه پروردگار را نهایت عزت و سر افرازی وسربلندی می دانست و در روز عاشورا هنگامی که بدست ستمگران به شهادت می رسید این طور ندا سر نداد که:( اَلمَوتُ خَیرٌمِن رُکُوبِ العارِ وَ العارُ اَولی مِن دُخُول النّارِ)( وَالله ما هذا وَ هذا جاری ) 6 مرگ بهتر ازننگ است و ننگ سزاوارتر از آتش دوزخ است به خدا سوگند که نه ننگ را به خود راه دهم و نه آتش را واین حقیقت را باخون خود و فرزندان و یارانش به اثبات رساند و زیر بار ذلت زندگی درزیر چتر ستمگری چون یزید بن معاویه علیهما اللعنه نرفت و به همه ی انسانها در طول تاریخ ثابت نمود که فرمایش پدر بزرگوارش امیر المومنین حضرت علی (ع) که فرمود : ( اَعلَم اَنَّهُ لا عِزَّ لِمَن لایَتَذَلَّلُ لله وَ لا رِفعَة َلِمَن لا یَتَواضَعُ لله) 7 بدان که عزتمند نیست کسی که در برابر خدا ذلیل نباشد ، وبلندی نیابد کسی که در برابر خدا افتادگی نکند ، کاملا صحیح و بر طبق واقع است . او با پیروی از حق و تسلیم در برابر ذلت اقدس پرودگار بزرگی و عزتی برای خود فراهم ساخت که تمامی طالبان عزت و سر افرازی تا قیامت باید از راه وروش او پیروی کنند تابه عزت وسر بلندی برسند که تنها راهش را خلف صالحش صادق آل محمد (ص) در کلام نورانی خویش بیان فرمود که:( اَلعِزَُّ اَن تَذِلَّ لِلحَقَّ اِذا لَزِمَکَ)8 عزت آن است که هر گاه حق برگردنت آمد، در برابر آن خواری و فروتنی کنی. فقط و فقط با ذلت در راه خداوند است که می توان به عزت و سربلندی و سرافرازی رسید.

 1-بحارالانوار ج 78 ص10 ح67
2- تحف العقول ص 283
3-سوره ی مبارکه ی نساء آیه ی شریفه ی 59
4- مفاتیح الجنان زیارت جامعه ی کبیره
5-بحار الانوار ج 44 ص 192 ح 4
6- همان مصدر
7- تحف العقول ص 366
8- بحار الانوار ج 78 ص 228 ح 105 یفه ی 59
4- مفاتیح الجنان زیارت جامعه ی کبیره
5-بحار الانوار ج 44 ص 192 ح 4
6- همان مصدر
7- تحف العقول ص 366
8- بحار الانوار ج 78 ص 228 ح 105
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 17
  • بازدید کلی : 1,171